Happy Newyear! - Reisverslag uit Motueka, Nieuw Zeeland van Ilona, Jeroen & Philou - WaarBenJij.nu Happy Newyear! - Reisverslag uit Motueka, Nieuw Zeeland van Ilona, Jeroen & Philou - WaarBenJij.nu

Happy Newyear!

Door: Ilona en Jeroen

Blijf op de hoogte en volg Ilona, Jeroen & Philou

01 Januari 2012 | Nieuw Zeeland, Motueka

Hallo allemaal,
Allereerst allemaal een gelukkig nieuwjaar gewenst en bedankt voor de smsjes!

Oud en nieuw verliep hier iets minder spetterend als we normaal in Nederland gewend zijn, maar het was een gezellige avond hier in de Hat Trick Lodge in Motueka (zuiderlijk eiland), maar eerst een korte terugblik over wat we voor die tijd gedaan hebben…

Nadat we het zwavelgeurtje in Rotuera wel een beetje zat werden hebben we op 2e kerstdag (boxer day) koers gezet naar het zuiderlijk gelegen Turangi. Op de weg hiernaar toe kwamen we langs Lake Taupo en de Huka falls (mooie grote waterval, zo wordt hier mbv waterkrachtcentrales jaarlijks 15% van alle Nieuw Zeelandse energie uit opgewekt). Vervolgens kregen we het idee om de middag te vullen met een leuke activiteit: we kozen voor raften en gelukkig was het er bij het eerste de beste bedrijf nog een plaatje vrij.. we hebben een natte en bovenal mooie tocht meegemaakt op de Tongariro River en daarbij 15 stroomversnellingen overleefd… een leuke ervaring!

De dag erna hebben we onze wandelschoenen aangetrokken en onze rugzak volgepakt met energievoedsel om de Tongariro Alpine Crossing te wandelen, een wandeling over en langs drie vulkanen. We startten we om 7.30 ’s ochtends aan de voet van de vulkaan: Ngauruhoe, beter bekend als de Mount Doom zoals deze is genoemd in de Lord of the Rings Trilogie. Het was een aardig pittige beklimming, met zicht op een mooi ruw landschap, met aardig wat wind , soms veel mist en zwaveldamp. Na verschillende kraters en meertjes gezien te hebben bereikten we 7 uur later het eindpunt . Die avond niet veel meer gedaan.

De dag erna zijn we doorgereden naar Wellington, een lange route gelukkig zonder problemen afgelegd. Die namiddag de stad en haven verkend en ’s avonds een bioscoopje gepakt.. ook weer eens lekker :). De dag erna hebben we het rondkijken voortgezet en onder andere het Te Papa museum bezocht in Wellington, waar naast informatie over natuurkrachten in Nieuw Zeeland: vulkaanuitbarstingen en aardbevingen (nogal een hot item op dit moment) ook het 1 en ander verteld wordt over de maori cultuur en daarnaast over de ‘fouten’ die er in het verleden gemaakt zijn door immigranten die de natuur daardoor ernstig beschadigd hebben. 1 voorbeeldje: er is slecht 6,7% van al het Kauri bos over op Nieuw Zeeland, deze enorme boomsoort werd vooral gekapt vanwege een aantal unieke eigenschappen. Dit bos was weer het leefgebied voor vele diersoorten waardoor die daardoor met uitsterven bedreigd zijn geworden.

De dag er na vertrok de veerboot al vroeg naar het Zuidereiland, onze trip op het Noordereiland zat er op. Al varend door de Malborough sounds maakte we voor het eerst kennis met het Zuidereiland, dit blijkt normaal echt een geweldige ervaring te zijn, maar door de laaghangende mist en regen bleef dit voor ons gewoon: een leuke ervaring.

Eenmaal aangekomen op het vaste land vervolgden we onze weg richting Kaikoura (Oostkust, 183 km noordelijk van Christchurch). Daar blijk je namelijk walvissen te kunnen bekijken, echt een droom van ons, dus mochten we deze kans niet laten gaan. Aangekomen In Kaikoura hoorden we bij het Whale whatch centrum dat alle boottochten van die dag waren afgelast ivm het slechte weer. Wij hadden echter voor de dag erna geboekt dus we hadden nog een sprankje hoop op een goede afloop, want het weer zou beter worden volgens een plaatselijke Piet Paulusma. De volgende ochtend om half 10 terug bij het Whale watch centrum kregen we goed nieuws te horen: de tochten gingen door, er was goed zicht en er was een walvis gespot op zo’n 6 km van de kust., dus Vreugde alom! Het beloofde een mooie tocht te worden en dat werd het. Een korte opsomming van het gespotte marine wildlife: dusky dolphins (andere dan de bottlenose dolphins die we eerder gezien hadden, en veel energieker), een spermwhale, een humpbackwhale, zeehondjes (fur seals) (die je trouwens ook gewoon langs de kust op de rotsen zag) en een aantal Albatrossen. Erg mooie dieren om zo in het echt te zien! Een erg geslaagde ervaring dus!

Die middag zijn we terug noordwaarts gereden richting het Abel Tasman National Park. Onze oud en nieuw avond was gezellig, met een aantal andere hostelgangers hebben we een gezellige avond doorgebracht, zonder vuurwerk helaas want dat blijkt hier verboden om particulier af te steken. Na onze oud en nieuw avond hebben we vandaag op nieuwjaarsdag een flinke wandeling gemaakt door het park en verschillende baaitjes bezocht… het weer was hier gelukkig weer beter dus we hebben een aantal keren lekker op het strand kunnen liggen.. een mooie nieuwjaarsdag!

We gaan er vanuit dat jullie het ook allemaal naar de zin hebben gehad gisterenavond, en we wensen jullie veel succes met wakker worden dadelijk :)

Groetjes en tot snel weer in 2012!

Ilona en Jeroen

• 01 Januari 2012 - 09:15

Ine En Bert:

Lieve Jeroen en Ilona,een héél gelukkig nieuwjaar gewenst,en wat een prachtige foto's van al die mooie natuur, en vooral die zeehonden en walvis. Leek wel even "frozen planet". We hebben een leuke avond gehad,samen met ons "clubje". Nu gaan we aan ons nieuwjaarsontbijtje beginnen.Veel plezier verder,we zijn benieuwd naar jullie verdere verhalen. Knuffel,mam.

• 01 Januari 2012 - 10:41

Mark En Elize :

Wij wensen jullie een geweldig 2012! Wat een prachtige ervaringen hebben jullie weer beleefd... Die zoenende zeehondjes!
    De kindjes hebben ondanks het geknal heerlijk geslapen. Nova vroeg zich vanochtend af waar het vuurwerk toch bleef :-)
    Nu nog een kopje koffie....

Liefs van ons allevier

• 01 Januari 2012 - 15:52

Wendy:

Jullie ook een gelukkig en gezond 2012 toegewenst!!!
    Veel liefs Jos en Wendy

• 01 Januari 2012 - 16:01

Niels En Laura:

Zooo jullie zijn weer lkkr actief bezig zeg!
    We hebben jullie wel gemist hoor gister! Als jullie terug zijn doen we t nog n keertje over ;)
    Geniet er nog van!
    x uit arnhem

• 01 Januari 2012 - 16:12

Henk En Ytsje:

Voor iedereen die dit leest vanuit Friesland Eastermar wensen we jullie allemaal een gelukkig en gezond nieuwjaar en voor Ilona en Jeroen nog heel veel reisplezier.Dikke tut en knuffel van heit en mem.

• 01 Januari 2012 - 16:26

Dionne:

Super mooie foto's, die zeehondjes geweldig! En dat raften....echt stoer, ziet er aardig ruig uit :)

Veel plezier op jullie volgende bestemming.
    Gr Dionne

• 01 Januari 2012 - 17:58

Corine En Olaf:

Happy new year!
    Foto's zien er geweldig uit, wat een ervaring daar! geniet nog van jullie verdere reis! xxx

• 01 Januari 2012 - 23:39

Armand & Reina:

Ha vakantiegangers! De beste wensen voor 2012! Mooie reis maken jullie hoor, jaloers! Hier in Pipa ( Brazilië) vermaken wij ons ook prima, heerlijk in de ZEN modus :-) He geniet ervan daar! Liefs Ons

• 02 Januari 2012 - 18:15

Jacqueline En Sven:

Hallo schatten,
    jullie ook de beste wensen voor het komende jaar en dat al jullie dromen maar mogen uitkomen :) de fotos zijn echt super gaaf dus geniet er nog maar even van want voor je het weet is het weer voorbij!! X

• 02 Januari 2012 - 19:53

Anneke:

Skatties, HAPPY NEW YEAR!!!
    Rene en ik wensen jullie het allerbeste voor 2012!

Wat een super gave foto's weer zeg, echt super leuk.
    Wat een avontuur:)
    Enjoy every day!