Happy African Birthday - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Ilona, Jeroen & Philou - WaarBenJij.nu Happy African Birthday - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Ilona, Jeroen & Philou - WaarBenJij.nu

Happy African Birthday

Door: Ilona & Jeroen

Blijf op de hoogte en volg Ilona, Jeroen & Philou

27 Januari 2014 | Oeganda, Jinja

Hoi allemaal,

Inmiddels zitten we in Jinja, ten oosten van Kampala.
We zijn hier om morgen het Babieshome te bezoeken. Verslag hiervan volgt later op de speciale website.

De afgelopen 3 dagen zijn we naar Murchison Falls geweest.
Dit is het grootste park in Oeganda en de Nijl stroomt er dwars doorheen. De eerste dag hebben we een wandeling gemaakt naar de watervallen. Erg mooi maar ook erg warm. In deze omgeving is het zeker 5 graden warmer dan we tot nu toe gewend waren en dat was al 25-30 graden. Het park bestaat grotendeels uit savanne en de volgende ochtend kon een game drive daarom ook niet uitblijven. Het was tevens de dag waarop Ilona jarig was dus een speciale dag! We hebben buffels, hartenbeesten, oribis, olifanten en antilope gezien. Daarnaast ook 3 leeuwen waaronder 2 mannetjes welke we nog niet eerder gezien hadden. Tevens zijn we giraffen en hyena's tegen gekomen, ook nog niet eerder gezien. Vooral de giraffen waren erg indrukwekkend, groot en statig als ze lopen. Middags hebben we een boottocht over de Nijl gemaakt waarbij we nijlpaarden, olifanten, waterbucks, veel vogels en enorme krokodillen hebben gezien. Gisteren zijn we terug gereden naar Kampala en hebben we onderweg de neushoorns bezocht. Tijdens de oorlog zijn alle neushoorns gedood. Met een speciaal fokprogramma zijn ze weer een populatie op aan het bouwen. De groep leeft hier wel in het wild maar kan pas over ca. 10 jaar terug naar het park tussen de andere dieren. Heel gaaf om deze dieren van dichtbij te zien.

Op het moment van schrijven regent het hier enorm. We hebben de tent opgezet maar betwijfelen of het deze bui overleeft :-)

Onze reis komt dus bijna ten einde. Hier nog wat leuke weetjes over Oeganda:

- de mensen hier zijn erg vrolijk, ondanks het gebrek aan luxe en vaak ook basisvoorzieningen.
- Vooral kinderen zijn erg enthousiast en vragen vaak 'how are you' en 'whats my name' terwijl ze 'whats your name' bedoelen.
- mensen hier zijn erg nieuwsgierig en willen weten hoe het in Nederland is. Ze vragen je: 'do you have wild animals' en 'did you already produce' oftewel: heb je al kinderen?
- alles speelt hier af op straat. Je kunt hier langs de weg de gekste dingen kopen zoals: fruit, meubels, kleding, autobanden, koelkasten, poorten en hekwerken.
- het meest gebruikte vervoermiddel is de matatu (mini bus) en boda boda (brommer). Beide worden overladen met mensen en spullen. En wanneer je ergens stopt met de matatu dan word je overspoeld door jonge lui die je van alles willen verkopen. Zoals: frisdrank, chips, bananen, zonnebrillen, sieraden en vlees op stokjes.
- normale wc's zie je alleen in de betere hostels en campsites. De rest zijn gewoon gaten in de grond, vaak zonder afvoer. Dus het kan hier behoorlijk stinken.
- overal zie je mensen lopen met gele jerrycans. Deze gebruiken ze om water op te halen bij een put.
- het hele land is bezaaid met bananen bomen. Banaan staat dan ook vaak op het menu en overal zie je mensen op de fiets beladen met bananen.

Maar het meest opvallende is toch wel dat veel mensen zeggen 'your most welcome'. En zo voelen we dat ook. Ze zijn blij als er toeristen komen en snappen dat die geld met zich mee brengen. In een positieve zin.

Ps. Op het moment van plaatsen is de regen voorbij. Het was eerder een storm dan een bui te noemen. Maar de tent heeft het overleefd. Joehoe! Jammer dat we de tent verkocht hebben aan een Oegandees.

• 01 Februari 2014 - 09:58

Suus En Sander:

Hoi Ilona en Jeroen,

Wat een gave reis moet dit geweest zijn!! We zijn erg benieuwd naar de 'offline' verhalen en foto's!
    Ilona, nog van harte gefeliciteerd natuurlijk. Vast bijzonder, je verjaardig in Oeganda vieren.

Goede terugreis gewenst!

Liefs,